Jedni go kochają, inni nienawidzą, ale od grudnia już jest. Enigmatyczny, intrygujący, charyzmatyczny. Symbol kosmosu, mistycyzmu i oryginalności. Może w tym naszym zdigitalizowanym i zabieganym świecie pozwoli się nam wyciszyć i spojrzeć na codzienne sprawy z innej perspektywy?

COTY??! czyli Colour Of The Year, tym razem jest mieszanką czerwonego, zielonego i niebieskiego w proporcjach 95:75:139. Głęboki i wyrazisty fiolet a konkretnie Ultra Violet 18-3838 został kolorowym celebrytą 2018 i wkrótce opanuje modę, urodę, sztukę, wnętrza, kulturę, reklamę i pozostały design. Wpływy te mogą również pojawiać się w mediach społecznościowych, czy imprezach sportowych skupiających na sobie uwagę całego świata. Magiczny fiolet z domieszką błękitu kojarzy się z kosmosem, czyżby więc czekał nas kosmiczny rok? I dlaczego akurat on został wybrany? Globalny guru do spraw kolorów, czyli Leatrice Eiseman, argumentuje: „Żyjemy w czasach w których pomysłowość i wyobraźnia są nieodzowne. Kreatywnej inspiracji dostarcza nam Pantone 18-3838 Ultra Violet – purpurowy odcień który przenosi naszą świadomość i potencjał na wyższy poziom. Począwszy od odkrywania nowych technologii, po ekspresję artystyczną i duchową refleksję, ten fioletowy kolor oświetla drogę do tego, co dopiero nadejdzie. Symbolizuje on tajemnice kosmosu i naszej przyszłości, podobnie jak bezkresne nocne niebo jest symbolem możliwości i inspiracją do odkrywania odległych światów”. Hmmm…

Kolor roku ogłaszany jest od 19 lat przez Pantone, amerykańską korporację działająca w branży poligraficznej, założoną w 1962 roku przez Lawrence’a Herberta. To oni wymyślili własną skalę barw, z której teraz korzystają miliony projektantów, grafików i artystów na całym świecie. I tak ze zmieszania białego, czarnego i 16 pigmentów powstała podstawowa skala 1761 gotowych kolorów i to spośród nich Instytut Kolorów Pantone wybiera Kolor Roku, który według nich będzie miał wpływ na styl życia w nadchodzących miesiącach. Zanim go ogłoszą pilnie studiują badania opinii publicznej, szukają inspiracji w kulturze, sztuce, modzie i w aktualnych wydarzeniach społeczno-politycznych, aby znaleźć taki odcień, który w najlepszy sposób odda współczesne nastroje. Czy kolor roku rzeczywiście ma jakieś znaczenie? Patrząc na zeszłoroczne projekty tak. Wnętrza pełne roślin, natura na ubraniach, zielone motywy na opakowaniach i promocja zdrowego stylu życia – bezapelacyjnie świeża zielona trawa, czyli Greenery 15-0343, rządziła w 2017 roku.

Z jakimi kolorami łączyć?

Fiolet najlepiej sprawdza się jako pojedynczy akcent, ale dobrze z nim współgrają odcienie szarości, beżu, brązu, granatu, zieleni, ciemne odcienie żółtego i pomarańczowego. Świetnie komponuje się z bielą, czernią, srebrem i złotem. Sprawdzi się też z błękitem, turkusem, łagodną miętą oraz pudrowym różem.
Niech odważny i pełen emocji Ultra Violet pozwoli nam w 2018 roku eksperymentować w twórczych działaniach a moc i fantazja nas nie opuszcza. Kanarkowy, czy karmazynowy a sjena palona czy włoska? Teraz to proste, bo dzięki Pantone możemy w ogóle mówić o kolorach.
A oto pozostałe 18 Kolorów Roku od 2000 – 2017

W piątek w Muzeum Narodowym w Krakowie odbył się wernisaż wystawy Sztuka Teraz, oczywiście zaaranżowany w najmodniejszym kolorze roku Ultra Violet 18-3838. Pięknie?

Podobno Calvin Klein korzystał ze wzornika Pantone nawet wtedy, kiedy zamawiał kawę z mlekiem… natomiast Prince znany był z zamiłowania do wszelkich odmian fioletu. Jego ubrania, instrumenty muzyczne i wystrój mieszkania, utrzymane były w tej kolorystyce. Nie wspominając już o najsłynniejszym utworze Purple Rain…

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.